söndag 3 juni 2012

De vackraste av blommor...

Till min födelsedag för en liten tid sedan var det dags att baka tårta! Jag har inte gjort någon tårta sedan i mars, men nu var det alltså dags igen och det var fantastiskt kul.
Enda kruxet med att baka tårta till sig själv är att det är galet svårt att bestämma sig för vilket motiv som ska få pryda skapelsen. Det finns ju så mycket fin att välja mellan!

Efter mycket funderande föll valet, som när jag väl kom på det egentligen var ganska enkelt, på rosa, härliga pioner. Pioner är en av mina favoritblommor... så otroligt vackra och stilfulla. Och helt rätt i tiden för min födelsedag då det faktiskt råkar vara säsong för dom ljuvliga bollarna just i maj (och sedan i ytterligare ett par månader). Jag är för övrigt lite extra svag för blommor som man få längta lite efter under resten av året när det inte är säsong. Just nu längtar jag lite extra efter gladiolus... men det tar vi en annan gång.

Nu till de fagra sockerpionerna... 







En riktig sommardröm blev det tycker jag och den var både rolig och faktiskt ganska enkel att göra. 

Pionerna gjorde jag genom att först rulla en liten boll av rosa sockerpasta. Sedan skar ut rosa rundlar av samma rosa sockerpasta med en utstickare med vågig kant. Sedan delade jag varje rundel i fyra delar, så det blev små trianglar. Därefter tunnade jag ut kanterna på varje triangel (alltså den delen som var vågig) med ett balling tool, och målade kanten med en rosa pulverfärg. När jag fått ut tillräckligt många små trianglar var det bara att fästa dom lite omlott runt den lilla bollen tills pionen var tillräckligt stor. Slutligen borstade jag på lite mer rosa pulverfärg, samt lite pärlemorskimmer (syns tydligast på den nedersta bilden) för att få lite mer lyster. 
Lite fina sockerkulor i rosa och grönt fick agera "upp-piffare" tillsammans med pionbladet.

Ta hand om er!

/Elin

2 kommentarer:

  1. Hej vilken vacker tårta du gjort till dig själv ;)
    Själv har jag ägnat helgen åt att göra en monstertruck-tårta till min son, det var riktigt kul.

    Kram Caroline

    SvaraRadera
  2. Vilken snygg tårta! :) Blommorna var jättefina och vad effektfullt de blev med pärlor strödda sådär :)

    SvaraRadera